Recensie Mardi le Vingt


Edith heeft in de afgelopen jaren meerdere concerten van Mardi le Vingt met haar pianobegeleiding aangekleed. Zij deed dat steeds op indrukwekkende wijze. Enkele voorbeelden daarvan zijn:

Het najaar concert van MLV in 2010 met werken van J.C.F. Bach, W.A. Mozart, F. Mendelssohn, G. Fauré, en Karl Jenkins.

'Op één werk na waren alle koorwerken begeleid en wel zeer gedreven, door pianiste Edith Velthuis, die het moest doen met een pover gestemd instrument, maar wel haar vingers bijkans blauw speelde.' (Koen Edeling)

Het concert met Engelse componisten in 2011, met werken van J. Rutter, E. Elgar, G.F. Händel, en Karl Jenkins.

'Met een prachtige ingehouden pianobegeleiding door Edith Velthuis. Zij begeleidde heel adequaat en trefzeker.' ( Jos Keijzer)

De Krönungsmesse van W.A. Mozart en het Gloria van A. Vivaldi in 2013 in een thuis-kom-concert ter gelegenheid van het 20-jarig bestaan van MLV.
Ein deutsches Requiem van J. Brahms. Begeleiding door 2 vleugels, samen met Paul Kempers.

'Hier hoorden we de "Londense versie" uit 1869. Door Brahms zelf geschreven voor piano. Een voor die tijd normale reductie om symfonisch werk tot kamermuzikale proporties om te zetten. Zo ontstond zeker voor dit werk een intieme compositie. Mardi le Vingt liet de tekst prominent en in prachtige polyfone vocale lijnen horen.

Gloedvol en orkestraal begeleidden de beide pianisten het kamerkoor vanuit een zeer hoog technisch vermogen, een verfijnd toucher en een fabelachtige expansie. Hier was duidelijk te horen dat de muzikale beleving van Brahms vanuit de piano voortkomt.

Menselijke troostmuziek werd werkelijkheid bij dit concert.' ( Jos Keijzer)

Het "Wandelconcert" in mei 2015 in de NH Kerk en in de RK Simon en Judaskerk in Ootmarsum, met werken van diverse componisten.

'Het ensemble liet horen dat het ook deze grootse akoestische ruimte (de RK kerk) kon beheersen. Het "Wie Lieblich" uit het requiem van Brahms werd met prachtige muzikale lijnen uitgevoerd. Pianiste Edith Velthuis vertolkte hier een glorierol door de piano te laten klinken als een orkest die het koor omspande. Ze liet bij de begeleiding van twee delen uit Stabat Mater van Jenkins de piano als een klokkenspel horen. Het Ave Verum vanuit dezelfde compositie werd een klankjuweeltje.' ( Bert Keijzer)

Tot slot heeft het koor op 28 augustus 2015 het openingsconcert van de Kunstmarkt mogen verzorgen. Ook hier heeft Edith zich voortreffelijk van haar taak gekweten.

'In een bomvolle kerk werd de vrijdag afgesloten met een prachtig concert door het koor 'Mardi le Vingt' onder leiding van Herman Koops. Sopraan Karin Hertsenberg verleende ook haar medewerking, evenals pianiste Edith Velthuis. Na afloop werden alle medewerkenden getrakteerd op een staande ovatie en dat leidde nog tot een aantal toegiften, die door het publiek enorm werden gewaardeerd. Het bestuur van Kunst in Ootmarsum liet dan ook doorschemeren dat een dergelijk concert op de vrijdagavond een blijvertje kan worden.' ( redactie "In en om Ootmarsum")


Recensie Miscellaneous


Edith, onze pianiste!

Sinds het ontstaan van Vocaal vrouwenensemble Miscellaneous - 1992 - is Edith onze (vaste) pianiste en organiste. Omdat Edith zelf ook erg graag zingt voelde ze zich bij ons snel thuis. Edith begeleidt ons koor met grote passie en veel inzet. Edith speelt graag muziek die tot een perfecte uitvoering leidt. Ze denkt daarom graag mee met de interpretatie van de stukken en het samenstellen van programma's. Edith is een zeer betrouwbare begeleidster op piano en daar zijn wij al jaren gelukkig mee.